יעוץ פנסיוני פרטני בקיבוץ המתחדש – מאת: יוסי מימון, יועץ פנסיוני.
המשבר הכלכלי הקשה שפקד את הקיבוצים החל בשנות ה-80 של המאה הקודמת, פגע ביכולתו של הקיבוץ לשמש משענת איתנה ולהקנות ביטחון סוציאלי לחבריו.
מסיבות שונות מצאו את עצמם קיבוצים רבים ניצבים לפני דילמות קשות ומציאות בלתי מוכרת, עסוקים בהתמודדות יום-יומית להבטחת פרנסה ראויה, ולעתים אף בהישרדות של ממש. מתקופה זו ואילך התחדדה התובנה כי כל קיבוץ חייב, בראש ובראשונה, לדאוג לקיומו ולהבטחת רוו חתם של חבריו. בד בבד גברה המודעות לכך שה גמלא ים יהיו הנפגעים העיקריים ממצב כלכלי זה וכי נדרשת דרך חשיבה שונה לחלוטין מזו שהייתה מקובלת עד כה. נכון לתחילת 2014 אכן מועצת התנועה הקבוצית המליצה על שינויים מאוד חשובים ואף דרמטיים ועיקריהם בלינק המצ"ב: הגדרת ''קיבוץ מתחדש'' – בשונה מהקיבוץ השיתופי, מפריד הקיבוץ המתחדש את עסקיו מהקהילה, בוחן את ענפיו השונים ומפעיל אותם כמרכזי רווח. על כל ענף להגיע לאיזון, וחלוקת התקציב האישי של חברי האגודה השיתופית נעשית באופן דיפרנציאלי, על פי ההכנסה שמשיג החבר. מעבר של קיבוץ שיתופי למודל של קיבוץ מתחדש מצריך שינוי ב תקנון האגודה ומלווה בתהליך הפרטה עמוק. על הקיבוץ המתחדש הוטל לקבוע, בין היתר, תקנון פנסיה המבוסס על החלטות רשם האגודות בכל הנוגע לשיעור פנסיה מינימלי בגיל פרישה- גמלה בדין (בשנת 2010 – 2,760 ש''ח). בד בבד נדרש כל קיבוץ להגדיר פנסיית מטרה קיבוצית ל גיל פרישה לפי אפשרויותיו הכלכליות, לפחות בגובה הקצבה בדין שקבע רשם האגודות. החל במועד השינוי נדרש כל חבר להפריש משכרו לצבירת זכויות פנסיוניות אישיות. חשיבות הייעוץ הפנסיוני הפרטני בקיבוצים: ''אנחנו חברי הקיבוצים איחרנו. הרבה שנים הזנחנו את נושא הפנסיה וטוב שכעת חושבים כיצד למקסם את זכויותינו הפנסיוניות כך שבעתיד לא ניפול כנטל על אף אחד!'' זוהי רוח הדברים, הנשמעיםכיום בקיבוצים שהחליטו להיות חלוצים בתחום הבאת הייעוץ הפנסיוני האישי לקיבוץ. בקיבוצים הללו קיימים עובד י-פנים המשתכרים בתוך הקיבוץ, אם כשכירים ואם כיזמים [בחשבוניות של הקיבוץ], ו עובד י-חוץ המשתכרים מחוץ לקיבוץ, שם השונות בתנאים הפנסיוניים היא אדירה, ומכאן שהפוטנציאל לשיפור הוא גדול. מעטים נכללים בשתי אוכלוסיות אלה. ההתעוררות בתחום הייעוץ הפנסיוני בקיבוצים רק החלה. יש קיבוצים המממנים את עלות הייעוץ במלואה ויש כאלו המסבסדים את עלות הייעוץ באופן חלקי בלבד. בעקבות הייעוץ האישי, נחשפים לא פעם פערים בתנאים הפנסיוניים המשותפים לחברים רבים, דבר המתורגם להמלצה אופרטיבית המשנה את ההתייחסות הקיבוצית ומגבירה את המודעות של קברניטי הקיבוץ לשינוי הגישה. (אין לראות במידע זה יעוץ או הכוונה במקום יעוץ מקצועי או קריאת החומר המקורי) גם כשאין לקיבוץ אפשרות לממן כיסוי ביטוחי או קרן השתלמות , די בהמלצה כדי להשיג בעבורם תנאים משופרים כקולקטיב, ולהגדיל את התפוקה הפנסיונית-הביטוחית הפוטנציאלית. להלן חלק מיתרונות היעוץ הפנסיוני האישי כפי שהוא מבוצע הלכה למעשה בכמה מהקיבוצים: 1. שינוי גישה בתחום הפנסיוני – בהכללה, חברי קיבוץ אדישים למדי לנושאים הפנסיוניים, מכיוון שתמיד סמכו על אחרים. יש חשיבות מכרעת לאפשר לחברים לקבל ייעוץ מקצועי ואובייקטיבי בנוגע למצבם הפנסיוני הנוכחי והעתידי. הניסיון מראה כי שיעור החברים שהם חסרי ידע בנושאי הפנסיה והביטוח הוא עצום, וכי למרביתם יש פנסיה כה נמוכה, עד שחשיבות הסיוע לחברה הקיבוצית, שתרמה כה הרבה למדינה, מקבלת משנה תוקף.אי לכך הפנייה ליועץ פנסיוני מטפלת בנקודת תורפה זו . 2. שיפור תנאים – קיימת אפשרות שיועץ פנסיוני יטפל בשיפור הנכסים הפנסיוניים שכבר נצברו ובד בבד לשדרג את הסכומים והכיסויים שיתקבלו מההפקדות הנוספות, ואת הפנסיה הצפויה בעתיד. 3. כיסוי ביטוחי הולם – רק יועץ פנסיוני מורשה יכול להביא למניעת כפילויות בביטוח או ביטוח חסר בתחומים כמו אובדן כושר עבודה, ריסק למוות, ביטוח סיעודי, תאונות אישיות ועוד. 4. בקרה – בקרת הגורמים המטפלים בהפקדות שבוצעו בפועל, בדיקת רישום ההפקדות בתכניות הפנסיוניות השונות וצבירת הזכויות בגין תשלומים אלו. 5. הנחה ב דמי ניהול – מניעת תשלום דמי ניהול מופרזים ומתן המלצות בעניין זה למבוטח – ברמה האישית וברמה הקיבוצית.הפנייה ליועץ פנסיוני מנוסה יכולה להביא לשיפור דרמטי. 6. כיסוי ביטוחי מתאים – בחירת מסלולי פנסיה הולמים, המותאמים לצורכי החברים ומסלולי השקעה התואמים את מצבו של החבר, צרכיו ורצונותיו. כיום אפשרי על פי הרגולציה רק ע"י יועץ פנסיוני מורשה. לסיכום: הזנחת הטיפול בנושא חשוב זה בקיבוצים רבים – מאז הקמת המדינה ועד השנים האחרונות, הופכת את התמורה שבמתן ייעוץ פנסיוני לקיבוצים המתחדשים לגדולה אף יותר מזו שביתר המגזרים. הגברת המודעות של קברניטי הקיבוץ היא צו השעה – לטובת חבריהם, כדי שלא ייאלצו אלה להסתפק אך ורק בקצבה שנקבעה בדין וכדי למקסם את התפוקות הפנסיוניות מהתקציבים הנוכחיים.
תיקון 190:
ביום 2.5.12 אושר בכנסת בקריאה שלישית, תיקון 190 לפקודת מס הכנסה. בתיקון ישנם מס' עדכונים לתקנות המס אשר חלקם משמעותיים ביותר. להלן תמצית התיקונים:
ניתן להעביר כספי פיצויים לקופת גמל לא משלמת לקצבה. הפיצויים יהיו נזילים לעובד שפרש, אשר יוכל למשוך כספים בניכוי מס רווחי הון בלבד, בכל עת וזאת בניגוד למצב הנוכחי בו עובד מחויב למשוך את כספי הפיצויים הפטורים תוך 90 יום ממועד עזיבתו את מקום העבודה שאם לא כן היה חייב במס בשיעור של 35% או המס השולי שלו, לפי הגבוה. המשמעות הפרקטית הנה שניתן כעת להשאיר את כספי הפיצויים הפטורים בפוליסה ולפדות אותם בכל עת ללא מס (למעט מס' רווחי הון). חוק לתיקון פקודת מס הכנסה (מס' 190 והוראת שעה), התשע"ב – 2012 *
היתרונות בחיסכון במסגרת תיקון 190:
חיסכון בעלויות ובדמי ניהול
-הטבות מס במשיכה
-אפשרות למעבר בין אפיקי -השקעה ללא יצירת אירוע מס
-אפשרות לקבלת קצבה פטורה ממס
-קופת הגמל ככלי להורשת כספים
חיסכון בעלויות ובדמי ניהול דמי הניהול בקופת הגמל אטרקטיביים במיוחד ביחס לחיסכון במוצרים מקבילים, דמי הניהול הממוצעים בקופת הגמל עומדים היום על 0.63% מהחיסכון כאשר דמי הניהול הממוצעים בפוליסת החיסכון הם כ- 1% מהחיסכון. כמובן ששיעור דמי הניהול עשוי להשתנות בהתאם לגובה החיסכון. הטבות מס במשיכה משיכת הכספים מקופת הגמל לאחר גיל 60 היא במסגרת התנאים להיוון קצבה מוכרת. משיכת הכספים חייבת במס של 15% על הרווח הנומינלי בקופה, בעוד שהמס אותו תשלם על משיכת כספים מאפיקים אחרים כמו קרנות נאמנות, ניהול תיקים ואפילו פוליסות חיסכון עומד על 25% מהרווח הריאלי. אפשרות למעבר בין אפיקי השקעה לאור התנודתיות הרבה בשווקים וסביבת הריבית הנמוכה חוסכים רבים מבקשים למצוא הגנה בחיסכון בקופת הגמל. ההשקעה בקופת הגמל מאפשרת חשיפה לנכסים לא סחירים כמו השקעה בנדל"ן או תשתיות. אפיק השקעה זה לא קיים במוצרי ההשקעה האחרים. מלבד זאת ההשקעה במסגרת תיקון 190 בקופת הגמל מאפשרת לך לעבור בעתיד בין מסלולי ההשקעה. לדוגמא מעבר בין מסלול סולידי לכזה בעל חשיפה גבוהה יותר למניות. קבלת קצבה פטורה ממס בחרת לחסוך כספים פנויים בקופת גמל כדי לקבל אותם כסכום חד פעמי. באפשרותך בעתיד להפוך את אותם הכספים לכספי קצבה מוכרת, כספי פנסיה. כספי הקצבה יהיו פטורים לחלוטין ממס רווח הון והקצבה תהייה פטורה ממס. כלי להורשה החיסכון בקופת הגמל מאפשר לך לקבוע מוטבים בקופה. חס וחלילה במידה ותלך לעולמך, לפני גיל 75 המוטבים (במידת ולא הגדרת מוטבים היורשים הם אלה שיקבלו את הכספים) יהיו זכאים לקבל את הכספים שנצברו בקופה בפטור ממס רווח הון. כדי למנוע מצב שבו מנצלים את תיקון 190 לצורך תכנוני מס נקבע כי מי שנפטר לאחר שמלאו לו 75 שנים וטרם החל לקבל קצבה מוכרת, יראו אותו כמי שכבר היוון את הקצבה המוכרת ערב פטירתו, ויורשיו יהיו חייבים במס רווחי הון של 15%. מוות לפני גיל 75 מוות לאחר גיל 75 שיעור מס חיסכון פטור ממס רווח הון חיסכון חייב במס של 15% שאלה : האם תיקון 190 ניתן לעשות רק בקופת גמל? תשובה: תיקון 190 ניתן לעשות בכל אחד מהמוצרים הפנסיונים (קרן פנסיה, קופת גמל או פוליסת ביטוח) עם זאת מרבית החוסכים המעדיפים למשוך את הכספים כסכום חד פעמי מעדיפים לעשות זאת בקופת גמל מהסיבה שבקופות הגמל יש מגוון רחב יותר של מסלולי השקעה ודמי הניהול נמוכים יותר מאשר בפוליסת הביטוח. החסרונות בתיקון 190 לצד היתרונות הקיימים בתיקון 190 ישנם גם חסרונות. את הכספים שהופקדו בקופת הגמל יהיה ניתן למשוך רק החל מגיל 60. אם אתם היום בני 50 או אפילו פחות אתם צריכים לרתק את הכספים ללא מעט שנים בהם לא תדעו כיצד תתנהג סביבת הריבית. בנוסף, כדי למשוך כספים מקופת הגמל עליכם להוכיח כי קיימת ברשותכם קצבה העולה על הקצבה המזערית. במידה והחלטתם לדחות את הפרישה ואין ברשותכם קצבה כזאת לא תוכלו למשוך את הקצבה. עברתם את גיל 60? התחלתם לקבל קצבה? עדיין יש בעיה הפקדה במסגרת תיקון 190 נחשבת כקצבה מוכרת למעט סכום של 34,056 שקלים (בשנת 2017). סכום זה הוא הסכום עליו יכל לקבל החוסך העצמאי הטבת מס במועד ההפקדה. כעת במועד המשיכה עליכם להוכיח שאין לכן אחות ולא קיבלתם הטבת מס על ההפקדה במסגרת התיקון. במידה ותעשו הפקדה לתיקון 190 בכל שנה, תצטרכו לרתק סכום כזה בכל שנה. כדי למשוך את הכספים כסכום חד פעמי תצטרכו להציג אישור ממס הכנסה. מה ההבדל בין תיקון 190 לבין קופת הגמל להשקעה? האם סכום ההפקדה לקופת הגמל מוגבל? כן, הסכום אותו ניתן להפקיד במסגרת תיקון 190 מוגבל בתקרה. המקדם לחוסכים מתחת לגיל 60 הוא 217 לדוגמא, חוסך בן 60 יכל להפקיד במסגרת תיקון 190 סכום של 8,396,164 שקלים 217*4*9,673 ש"ח שאלה : האם תיקון 190 הוא רק לגמלאים? תשובה : לא, כל אחד יכל להפקיד כספים במסגרת תיקון 190 לפקודת מס הכנסה ולא רק גמלאים. חשוב לזכור, כי לאור החסרונות אותם ציינו, כי את הכספים יהיה ניתן למשוך רק לאחר גיל 60 וכפוף להתחלת קבלת קצבה העולה על הקצבה המזערית. ולכן ההפקדה במסגרת תיקון 190 פחות אטרקטיבית לחוסכים צעירים יותר. הבדלים בין מוצרי החיסכון ישנם מספר אפיקי חיסכון בהם ניתן לחסוך כספים פנויים, החל מקרן נאמנות או פקדון בבנק. חיסכון בפוליסות חיסכון או אפילו ניהול תיק השקעות. בטבלה מופיעה השוואה בין המוצרים השונים לבין חיסכון בקופת הגמל במסגרת תיקון 190. תיקון 190 פוליסת חיסכון ניהול תיקים קרן נאמנות דמי ניהול ממוצעים 0.63% 1% 0.8% בהתאם לקרן מס רווח הון 15% על הרווח הנומינאלי 25% על הרווח הריאלי 25% על הרווח הריאלי 25% על הרווח הריאלי מעבר בין מסלולי השקעה V V X X השקעה בנכסים לא סחירים V V X X נזילות הכספים לאחר גיל 60 V V V האם גם אני יכל להשקיע במסגרת תיקון 190? במידה וענית בחיוב לשתי השאלות גם אתה יכל לנצל את היתרונות הקיימים בהפקדה במסגרת התיקון
בניגוד להשקעה בקרנות נאמנות שם בעת מעבר בין קרן נאמנות המשקיעה באגרות חוב לכזו המשקיעה במניות תידרש לשלם מס רווח הון. המעבר בין מסלולי ההשקעה בקופת הגמל לא נחשב כאירוע מס.
קופת הגמל להשקעה אותה פתח האוצר מאפשרת את משיכת הכספים בכל שלב גם לפני גיל 60. בניגוד להפקדות בהתאם לתיקון 190 אותם ניתן למשוך במס של 15% החל מגיל 60, חוסכים שיחסכו בקופת הגמל להשקעה יוכלו לבחור האם למשוך את הכספים במס של 25% או כהיוון קצבה מוכרת.
מהי קצבה מוכרת?
קצבה מוכרת הנה קצבה הנובעת מ"תשלומים פטורים" ששולמו לקופת גמל לקצבה (למעט קרן פנסיה ותיקה/פוליסות ביטוח לפני 1995) החל משנת 2000. "תשלומים פטורים" הנם אחד או יותר מאלה: הפקדות מעביד שבגינן שילם העובד מס הכנסה – תגמולי מעביד עבור קופת גמל לקצבה העולים על 7.5% X 4 פעמים השכר הממוצע במשק. (אין לראות במידע זה יעוץ או הכוונה במקום יעוץ מקצועי או קריאת החומר המקורי)
חוזר דמי ניהול 2013
א. גוף מוסדי ישלח לעמית ולבעל רישיון הנותן לעמית ייעוץ פנסיוני מתמשך או שיווק פנסיוני מתמשך, אם ישנו, הודעה במסמך נפרד על העלאת שיעור דמי הניהול הנגבים מהעמית. תחילתה של העלאה כאמור תהיה בתום חודשיים מהמועד שבו נשלחה ההודעה האמורה לעמית ולבעל הרישיון כאמור, או המועד שצוין בהודעה שבו יועלו דמי הניהול, לפי המאוחר. הודעה כאמור לא תשלח מוקדם יותר מארבעה חודשים לפני מועד ההעלאה הצפוי. ב. על אף האמור בסעיף קטן (א), בקרות כל אחד מהמקרים המנויים בסעיף 3(ב), יהיה גוף מוסדי רשאי להעלות את שיעור דמי הניהול הנגבים מהעמית אף אם לא שלח לו הודעה כאמור בסעיף קטן (א), ובלבד שהתקיימו כל אלה: 1) ניתנה לעמית הודעה במסמך נפרד, לא יאוחר משלושה חודשים ממועד מתן ההנחה בדמי ניהול או בסמוך להפקת הפוליסה, על זכותו של הגוף המוסדי לבטל את ההנחה בדמי הניהול. 2) ניתנה לעמית ובעל הרישיון כאמור בסעיף קטן (א) הודעה במסמך נפרד, עד חודשיים לאחר מועד העלאת דמי הניהול. ג. ההודעה האמורה בסעיף קטן (א) ובסעיף קטן (ב)(2) תהיה במתכונת הקבועה בנספח א' לחוזר זה. תחולה א. חוזר זה חל על כל הגופים המוסדיים, למעט חברה מנהלת של קופת גמל ענפית וחברה מנהלת של קופת גמל מבטיחת תשואה כהגדרתה בתקנות הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל)(דמי ניהול), תשע"ב-2012. ב. הוראות סעיף 3 לא יחולו בכל אחד מהמקרים המפורטים להלן שבהם החלו להיגבות מהעמית דמי ניהול נמוכים משיעור דמי ניהול המרבי הקבוע לפי דין: 1) דמי ניהול כאמור החלו להיגבות מהעמית לפני תחילתו של חוזר זה; ואולם, חל שינוי בדמי הניהול מיום תחילת חוזר זה ואילך, יחולו הוראות סעיף 3 מסמוך לאחר מועד השינוי ואילך; 2) נגבו מהעמית דמי ניהול כאמור בהתאם להסכם שנחתם בין מעבידו של העמית לבין הגוף המוסדי לפני כניסתו של החוזר לתוקף, והוראות ההסכם אינן תואמות את הוראות חוזר זה. הסכמים כאמור יותאמו לקבוע בהוראות חוזר זה עד ליום 31 בדצמבר 2014. תחילה תחילתו של חוזר זה, למעט סעיפים 7 ו- 8, ביום 1 במרץ 2013 ותחילתם של סעיפים 7 ו- 8 ביום 1 בינואר 2013. הוראת מעבר גוף מוסדי אשר מבקש להעלות את שיעור דמי הניהול עד ליום 30 באפריל 2013, ישלח לעמיתיו הודעה בדבר העלאת דמי הניהול הקבועים בתקנון או דמי הניהול הנגבים בפועל, והעלאה כאמור לא תחול אלא בתום חודשיים מהמועד שבו נשלחו הודעות כאמור. ביטול חוזר חוזר 2012-9-8 "דמי ניהול במכשירי חיסכון פנסיוני" – בטל. עודד שריג הממונה על שוק ההון ביטוח וחסכון נספח א – הודעה על שינוי בדמי ניהול * שדות אשר מסומנים בסוגריים מרובעים יושלמו על ידי הגוף המוסדי בהתאם למפורט בהערת השוליים. א.ג.נ, הנדון: שינוי דמי הניהול בחשבונך החל מיום _____ ייגבו/החלו להיגבות[1] ממך דמי ניהול בשיעור של _____ אחוזים מיתרת החיסכון הצבורה בחשבונך ובשיעור של _____ אחוזים מההפקדות החודשיות לזכותך. דמי הניהול שלך לפני ביצוע השינוי האמור עמדו על שיעור של _____ מיתרת החיסכון הצבורה בחשבונך ועל שיעור של _____ מההפקדות החודשיות לזכותך. בשניים עשר החודשים שהסתיימו ביום [ _______[2]] נגבו ממך דמי ניהול בסך של כ- _____ ש"ח. לפי שיעורם של דמי הניהול החדשים, היו נגבים ממך בשנים עשר החודשים כאמור דמי ניהול בסך של כ- [ _______[3]] ש"ח, כלומר כ- _____ ש"ח פחות/יותר ממה שנגבה ממך על פי השיעורים הנוכחיים. [1] בהתאמה לסעיפים קטנים 4(א) או 4(ב)(2). [2]לעניין סעיף 4(א) – יום לפני תחילתו של החודש הקודם לחודש שבו נשלחת ההודעה; ולעניין סעיף 4(ב)(2) יום לפני תחילתו של החודש בו החל הגוף המוסדי לגבות את דמי הניהול המעודכנים. [3] סכום דמי הניהול שהיו נגבים מהעמית בשניים עשר החודשים החולפים לפי שיעורם של דמי הניהול המעודכנים, יחושב כסכום המצטבר של דמי הניהול החדשים מיתרת החיסכון הצבורה ושל דמי הניהול החדשים מהפקדות חודשיות, שכל אחד מהם יחושב בהתאם לנוסחה הבאה: כאשר C>0: כאשר C=0: A – סכום דמי הניהול מיתרת החיסכון הצבורה או סכום דמי הניהול מהפקדות חודשיות, שנגבו מהעמית בשניים עשר החודשים החולפים, לפי העניין; B- שיעור דמי הניהול החדשים מיתרת החיסכון הצבורה או שיעור דמי הניהול החדשים מהפקדות חודשיות, לפי העניין; C- שיעור דמי הניהול הנוכחיים מיתרת החיסכון הצבורה או שיעור דמי הניהול מהפקדות חודשיות, לפי העניין; D – יתרת החיסכון הצבורה הממוצעת בשניים עשר החודשים כאמור (יתרת החיסכון בתחילת התקופה האמורה + יתרת החיסכון בסופה, חלקי 2), בקירוב או סך כל ההפקדות בחשבון בשניים עשר החודשים כאמור, לפי העניין. K – סכום דמי הניהול החדשים מיתרת החיסכון הצבורה או סכום דמי הניהול מהפקדות חודשיות, לפי העניין.
פנסיה תקציבית במשרד החינוך
קרנות ההשתלמות לעובדי ההוראה
מאת: יוסי מימון, יועץ פנסיוני.
קרן השתלמות למורים וגננות הינו שם כללי לקרן השתלמות מיוחדת אשר רק ציבור המורים והגננות (וכמובן המורות והגננים) יכולים ליהנות ממנה. קיימים שלושה סוגים של קרנות: קרן השתלמות למורים ולגננות בע"מ. קרן השתלמות למורים תיכוניים, מורי סמינרים ומפקחים בע"מ. קרן השתלמות למורים בבתי הספר העל יסודיים במכללות ובסמינרים בע"מ (ארגון המורים). מי זכאי להצטרף לקרן ההשתלמות? : עובד הוראה מורה, מנהל בתי"ס יסודיים וגננות בגני ילדים שהם מוסדות חינוך רשמיים או מוכרים בפיקוח ממשלתי וגננות לגילאי 3-4 בגנים ציבוריים וכן מפקח, מנהל, מורה, מדריך, המועסק במוסד חינוכי על יסודי בפיקוח משרד החינוך או בפיקוח ממשלתי אחר, במכללות ובסמינרים להכשרת עובדי הוראה לפי רשימת מוסדות המאושרת ע"י משרד החינוך, במחצית משרה לפחות (או שליש משרה אם זו עבודתו היחידה) וגילו אינו עולה על 55 שנים ובתנאי שעם תום חופשתו האחרונה יחזור לעבודה בהוראה ל – 3 שנים לפחות ואשר הביע רצונו לשלם כספים לחברה בהתאם לתוכנית. מהות הקרן: הפרשה של 6 שנים לקרן מאפשרת שבתון בשנה השביעית. ניתן לצאת גם לחצי שנת השתלמות: מבנה ההפקדות: כל הקרנות שלהלן נהנות מתנאים מועדפים בהשוואה לקרנות השתלמות לעובדים רגילים. אם קרן השתלמותרגילה מאפשרת חיסכון בגובה של עד 10% מהשכר, הרי שקרנות השתלמות למורים מאפשרות חיסכון של עד 12.6% מהשכר. החלוקה-יחס של שליש ושני שליש- זהה לקרנות השתלמות לעובדים והינה עד 4.2% מהמשכורת על חשבון המורה ועד 8.4% מהמשכורת על חשבון המעסיק. עובד הוראה המועסק בעיר פיתוח או ישוב ספר בהתאם להגדרתם בכללי משרד החינוך וזכאי ל"תמריצים" ,כל ההפקדות הינן ע"ח המעסיק.. במקרה שהמורה מושך את כספי החיסכון לפני תום המועד הרגיל, הוא ייהנה רק מכ- 90% מכספי המעביד שהופרשו (כלומר אותם 8.4%) ומכל הסכום שנלקח מחלקו (4.2%). על כן מומלץ לפדות את הסכומים למטרות המוכרות רק בתום התקופה הרשמית. זכויות בשבתון: 2.תשלוםלקרן פנסיה: 3.קרן "מקור"- עבודה בשנת ההשתלמות: 4.מס הכנסה-המענקים המגיעים למשתלם מהקרן בשנת ההשתלמות, פטורים מתשלום מס הכנסה. תשואות ודמי ניהול-שנויים החל מ-1.2011: חשבונות העמיתים עד 31.12.2010 כוללים הפרשי הצמדה למדד בתוספת ריבית בשיעור 4% לשנה בניכוי דמי ניהול. דמי הניהול על משיכות כספים -החל מינואר 2011 דמי הניהול הינם בשיעור 0.26% . כיצד נהנים מכספי קרן ההשתלמות למורים: כאשר יוצאים לשנת שבתון, ניתן לבקש למשוך את הכספים שנחסכו. הכספים ניתנים למורה בצורה של מענקים חודשיים וכן שכר לימוד. גובה המענק קשור בשני פרמטרים: שיעור משרה ממוצע ו- שיעור ההשתלמות. שיעור משרה ממוצע הינו ממוצע המשרה של המורה במשך כל תקופת החיסכון. שיעור המשרה כולל את רכיבי השכר הפנסיוניים שנכללו במשכורתו האחרונה לפני שיצא להשתלמות. משיכה במקרה פטירה– מי שיקבל את הכסף זה המוטב ובאין מוטב – יורשים ע"פ דין/צוואה, לפי העניין. ניתן לשנות בכל עת את המוטבים ואף רצוי לבחון את העניין בקרות ארוע רלוונטי. תמצית ההבדלים בין קרנות ההשתלמות של עובדי ההוראה לקרנות השתלמות רגילות: בקרנות השתלמות לעובדי הוראה קיימת עדיפות ביחס לקרנות ההשתלמות רגילות כאמור לעיל, בסעיפים הבאים: – בגובה ההפקדות המותר{12.4% מול 10%} – בהבטחת מימון מענק שבתון ושכ"ל בשנה השביעית והמשך הפרשה לקרן הפנסיה , פטורים ממס . -ניתן למשוך במקרים חריגים כספים שלא למטרת שבתון וגם לאחר תקופה מקוצרת. {להבדיל מקרן רגילה היכולה לאפשר קיצור תקופת החסכון לשלוש שנים רק במקרה של יציאה להשתלמות}. -דמי ניהול לפי הוצאות בלבד מכיוון שהקרן איננה למטרת רווח .במקרה של משיכת כספים רק 0.26%
כאשר המורה או הגננת יוצאים לשנת שבתון, הם יכולים לעשות שימוש בכספי הקרן לצורך מימון השתלמות ולימודים. זהו מקרה ייחודי בו הקרנות משמשות את המורים לשם מימוש זכותם ליציאה לשנת שבתון ומימון הלימודים בשנה זו. זאת לעומת כלל ציבור העובדים, אשר יכול להשתמש לרוב בכספי הקרן לצרכים פרטיים כגון: מימון חתונות, רכבים ושיפוצים למשל. בה בעת, בתנאים מסוימים אפשר למשוך במקרים חריגים את כספי החיסכון שבקרנות ההשתלמות למורים גם למטרות שאינן לימודים או השתלמויות.{סיבות רפואיות ועוד}.
ניתן לפצל את שנת ההשתלמות לשני חצאי שבתון (כל שנה עומדת בפני עצמה מבחינת זכויות וחובות) ולקבל מהקרן מחצית הזכויות המקובלות, במשך שנתיים (גם לא שנים עוקבות).
1. ותק:
שנת ההשתלמות מוכרת כשנת ותק, לאחר מילוי כל חובות הלימודים
הקרן מעבירה למשתלם במהלך שנת ההשתלמות את התשלומים כפי המקובל, לקרן הפנסיה שהוא חבר בה.
הקרן משלמת את חלקו של העמית וגם את חלקו שלהמעסיק.
שיעורי התשלום לקרן הפנסיה נקבעו על – פי היקף משרה ממוצע שעל פיו מחושב מענק ההשתלמות, שמשלמת הקרן לעמית המשתלם. תשלום זה משלמת הקרן מידי חודש במשך חודשי תקופת ההשתלמות..
משתלם בשנת השתלמות מלאה רשאי לעבוד עד 1/3 משרה ואינו רשאי לחסוך עבור עבודה זו בקרן במסלול הרגיל, אלא בקרן המקוצרת – קרן "מקור", המנוהלת בבנק מסד.
החל מ 1.1.2011 שווי חשבונות העמיתים משוערכים בהתאם לתשואת תיק ההשקעות בפועל בניכוי דמי ניהול.
משיכת כספים מתוכניות החיסכון הפנסיוני
הזכות שלנו למשוך כספים, ללא ניכוי מס על פידיון שלא כדין, ומועד המשיכה תלויים במעמד הקופה- שכיר או עצמאי, במועד פתיחת התוכנית ובמועד הפקדת הכספים. להלן פירוט זכויות המשיכה: 1. קופה במעמד שכיר, הונית: 1.1. החל מגיל 60, כהון. 1.2. כספים שהופקדו עד 31/12/2004 ניתן למשוך גם במקרים הבאים: 1.2.1. מי שהפך לעצמאי, לאחר חצי שנה. 1.2.2. מי שהיה מובטל חצי שנה 1.2.3. מי שעבד אך לא נהנה מביטוח פנסיוני במשך 13 חודש במקום העבודה החדש. 2. קופה במעמד שכיר, קצבה: 2.1. כספים שהופקדו בקופה עד 31/12/1999 – החל מגיל 60 כהון או כקצבה, על פי בחירת החוסך. 2.2. כספים שהופקדו בקופה החל מ1/1/2000 – החל מגיל 60, כקצבה בלבד. 3. קופה במעמד עצמאי, הונית: 3.1. החל מגיל 60 כשלקופה וותק מינימאלי של 5 שנים. 3.2. כספים שהופקדו עד 31/12/2005 ניתן למשוך, ללא תלות בגיל, כאשר לקופה יש וותק מינימאלי של 15 שנה/ 4. קופה במעמד עצמאי, קצבה: 4.1. קופה שנפתחה עד 1/5/1997– 4.2. קופה שנפתחה החל מ 1/5/1997 – כקצבה בלבד החל מגיל 60. חשוב לשים לב כי למשיכת כספים עלולה להיות השפעה נוספת על זכויותינו הנובעת מסוג קופת הגמל בה חסכנו. חייבים להיות מודעים למשמעויות אילו לפני ביצוע פדיון.
נזכיר כי לאור תיקון מס' 3 מינואר 2008, כספים המופקדים בכל תוכניות החיסכון הפנסיוני ,מינואר 2008, מיועדות למטרת קצבה. זכויות המשיכה המתוארות במאמר זה הן לגבי כספים שהופקדו עד סוף 2007.
ישנם מקרים בהם הקצבה נמוכה מהמינימום שנקבע בתקנון הקופה ואז היא משולמת כסכום אחד.
כספים שהופקדו עד 31/12/1999 החל מגיל 60 כהון או כקצבה, לבחירת החוסך.
לפני גיל 60, כהון בלבד ובתנאי שלקופה וותק מינימאלי של 15 שנה.
כספים שהופקדו החל מ 1/1/2000 – כקצבה בלבד.
צימצום הטבות המס לעובד בגין תשלומי המעסיק לחיסכון פנסיוני
מתי נכנס תיקון 209 לתוקף? ינואר 2016 . על מה מדובר בתיקון 209? הפחתת תקרת השכר שעד אליה, יקבל העובד הטבות מס בגין תשלומי המעסיק לחיסכון פנסיוני. תקרה זו הופחתה משכר של 37,040 ₪ לשכר של 23,150 ₪, לפי השכר הממוצע במשק כפי שהנו היום- 9260 ₪. התקרה תשתנה עם השינוי בשכר הממוצע במשק, כפי שידווח בינואר בכל שנה. עד התיקון, העובדים נהנו מהטבות מס בגין תשלומי המעסיק לחיסכון פנסיוני, גם בעלי שכר גבוה. מהי הטבת המס ממנה נהנו העובדים? עד לחודש 12/2015, מעסיק היה יכול להפקיד לעובד בגין חיסכון פנסיוני (קרן פנסיה, ביטוח מנהלים, קופת גמל) שיעור של עד 7.5% לתגמולים ואי כושר, בנוסף ל 8.33% לפיצויים, משכר שאינו עולה על 4 פעמים השכר הממוצע במשק, מבלי שהפקדה זו תחשב כהכנסה בידי העובד, כלומר מבלי שהפקדה זו, או חלקה "יירשם בתלוש השכר" הכנסה נוספת, החייבת במס, כמו כל סעיף אחר בשכר העובד. בשנת 2015 השכר הממוצע עמד על 9260 ₪, כלומר המעסיק יכול היה להפקיד את השיעור המקסימלי בגין שכר של 37,040 ₪, בלי שהפקדה כלשהי מזו, תחשב כהכנסה בידי העובד, קרי- אין זקיפת מס בגין תשלום המעסיק לגמל. כלומר מדובר בשיעור הפקדה מקסימלי של 7.5% משכר של 37,040 ₪, או תקרת הפקדה בסך 2778 ₪ שאינה חייבת במס. ואם שיעורי ההפקדות נמוכים יותר? נבהיר כי התקרה נקבעת לפי גבה הפרמיה ולא לפי שיעור ההפקדה. לכן, אם נניח למשל, שהמעסיק מפקיד 5% לתגמולים, 0.6% עבור אבדן כושר עבודה, כלומר שיעור ההפקדה הכולל של המעסיק ללא מרכיב הפיצויים הוא 5.6%, אזי כיוון שהתקרה נקבעה לפי הפרמיה, תקרת השכר המותרת היא במקרה הזה: 49,607 ₪. אבל כל זה הסטוריה… מה המצב אחרי התיקון? התיקון קבע כי תקרת השכר להפקדה הפטורה ממס יורדת ל- 2.5 פעמים השכר הממוצע במשק ולא 4 פעמים. לכן, מותרת הפקדת המעסיק בשיעור של עד 7.5% משכר של 23,150 ₪, כלומר פרמיה של 1,736 ₪ ללא זקיפת מס. אולם, אם לפי הדוגמה הנ"ל המעסיק משלם 5.6% עבור תגמולים ואבדן כושר עבודה, יוכל המעסיק לשלם עד לשכר של 31,004 ₪, מבלי שהעובד ישלם זקיפת מס, קרי- עד שכר זה, בדוגמה זו, העובד מקבל הטבת מס מקסימלית בגין תשלומי המעסיק לפנסיוני, בנוסף למרכיב הפיצויים. מטרת תיקון 209 צמצום הטבות מס "לעשירים" וע"י כך ציפייה להגדלת הכנסות המדינה. מהן העלויות לעובד? לעובדים בעלי הכנסה גבוהה, תתווסף הכנסה חייבת במס (זקיפת מס) על חלק ההפקדות המעסיק (ללא מרכיב הפיצויים, כלומר לתגמולים ואי כושר) שמעל תקרת הפרמיה המותרת. כך לדוגמה, ישלם עובד זקיפת מס אם למשל שכרו הוא 30,000 ₪ והמעסיק משלם לו 6% לתגמולים, כלומר פרמיה של 1,800 ₪. כמה? פעולה זו גוררת זקיפת מס על "הכנסה נוספת" בסך 64 ₪, כיוון שתקרת ההפקדה הפטורה היון היא 1,736 ₪, כפי שהוסבר לעיל. כלומר העובד ישלם מס הכנסה, בגבה המס השולי – 34% לפי שכר זה, ולכן עלות העובד במקרה זה תהיה 22 ₪. במקרה זה יכול העובד להחליט על "קיטום שכר" כלומר לבקש להפקיד את שיעור ההפקדות הקיים, גם עבור החלק שלו, וגם עבור החלק של המעסיק בגין שכר נמוך יותר, ממש בגבה השכר המקסימלי שעד אליו הוא מקבל הטבת מס על חלק התגמולים של המעסיק, הכל בהתאם לשיעורי ההפקדה לכל עובד, באופן אישי. כדאיות העובד לקיטום השכר נמוכה מאוד ואף אינה כדאית כלל, מכמה טעמים: אין וודאות שעד גיל הפרישה העובד יישאר עם שכר גבוה יחסית או לפחות זהה לכפי הקיים היום. לכן, כאשר סוכן הביטוח מבצע תחזיות לקיצבה בגיל הפרישה – פנסיה, הוא מניח שהעובד נשאר עם שכר זהה עד גיל הפרישה (67 לגברים, 62 עדיין לנשים, לדעתי גיל זה יעלה), ואם לא ימשיך עם אותו השכר, מסיבות כגון סיום עבודה ואי חזרה למעגל העבודה בגיל מאוחר, או ירידה בשכר מכל סיבה, הקיצבה בפועל תהיה נמוכה יותר מהתחזיות. בכמה? תלוי מתי הפסיק לעבוד ובכמה ירדה רמת השכר. לכן עדיף להפקיד יותר כאשר קיימת היכולת, כלומר קיימת הכנסה פנויה גבוהה יחסית. לפי תיקון 190 לפקודת מס הכנסה, ממאי 2012, עובד שישמור על הכלל כי אין למשוך פיצויים, גם לא השלמת המזומן ע"י המעסיק בעת עזיבת עבודה, יוכל לקבל פטור מוחלט ממס על קיצבה של עד כ-12,000 ₪ בגיל הפרישה, החל משנת 2025. לכן, אין ודאות שישולם מס כלשהו על הקיצבה בעתיד, ויש לבדוק באופן אישי את התחזיות לגבה הקיצבה בגיל הפרישה. משמעות תיקון 209 לכיסויים הביטוחיים הכיסויים הביטוחיים של העובד, הנגזרים מוגבה השכר בדר"כ, יקטנו, אלא אם תבוצע התאמה מיוחדת. לדוגמה אם הפקדתי לפי שכר של 40,000 ₪ וכעת אני מפחיתה ל- 30,000 ₪, הכיסוי עבור אי כושר עלול לקטון גם הוא, כמו כן יקטן גם הכיסוי למקרה פטירה, תלוי בסוג התכניות. שוב, יש לבדוק. גם אם חלק מההפקדה לא יקבל העובד הטבת מס בגין תשלומי המעסיק לפנסיוני, עדיין כל הכספים הנצברים בחיסכון פנסיוני פטורים ממס רווחי הון, כלומר פטורים ממס של 25% על הרווחים. כלומר גם אם העובד יקבל את היתרה ה"נזקפת" בשכר, ויהיה מחושב, כלומר לא יצרוך את התוספת, אלא יפקיד לחיסכון אלטרנטיבי, ישלם מס רווחי הון. כך למשל, באם החיסכון האלטרנטיבי יניב תשואה שנתית של 4% ואילו החיסכון הפנסיוני יניב תשואה של 3%, הרי שמדובר באותה תשואה, כיוון שמהחיסכון האלטרנטיבי ישולם מס של 25%, כלומר בדוגמה שלנו 1% מתוך 4% שהשיגה הקופה יעבור לקופת המדינה. עובד שחל עליו סעיף 14, לא יוכל לקטום את השכר, מכיוון שהמעסיק אמור לשלם את מרכיב הפיצויים על כל השכר בכדי להחיל את סעיף 14, ולא רק בגין חלק ממנו. לכן במצב כזה, הקיטום אינו אפשרי. {מתוך מאמר מקצועי "שינויי החקיקה בתחום הביטוח הפנסיוני- איך זה משפיע עלינו",אילה אבני, 01/2016, סיטרין ייעוץ פנסיוני}
הוראת שעה – תקנות הפיקוח על שירותים פיננסים – קופות גמל תקנות משיכת כספי קופת גמל הנמוכים מ-8,000 ₪:
משרד האוצר פרסם את תקנות הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל) (משיכת כספים מקופת גמל) (סכומים נמוכים) התשע"ו -2016 (להלן: "התקנות") מטרת התקנות: לאפשר לעמיתים למשוך כספים בקופות בהן יש להם יתרה שאינה עולה על 8000 ₪, ללא תשלום מס (במקום שייגבה מהם מס בגובה 35%) בכפוף לקריטריונים שנקבעו בתקנות. המוצרים הרלוונטיים לצורך משיכה בפטור ממס בהתאם לתקנות הם: קופת גמל לתגמולים (כספים שהופקדו עד 2008) קופת גמל לחיסכון (כספים שהופקדו אחרי 2008, לשעבר קופה לא משלמת לקצבה) הזכאות למשיכה בהתאם לתקנות אינה רלוונטית לגבי המוצרים הבאים: קרן פנסיה, קרן השתלמות. הזכאות למשיכת הכספים מותנית בהתקיים כל התנאים הבאים: היתרה הצבורה הכוללת בכל חשבונות העמית בקופת הגמל אינה עולה על סך של 8,000 ₪ (כולל כספי פיצויים) נכון ליום הקובע. בכל תחילת שנה יבוצע עדכון לסכום ביחס למדד שעודכן בשנה שקדמה לו. לא הופקדו ולא בוצעו העברות פנימה ו/או החוצה מחשבון העמית בקופה מיום 1.1.2014 ואילך. איחוד חשבונות והעברה בין חשבונות באותה קופה – אינן מונעות זכאות למשיכת הכספים בהתאם לתקנות. לידיעתך, משיכת כספי פיצויים – תתבצע בכפוף להוראות הדין ולתקנון הקופה ומותנית בקבלת אישור מעסיק וטופס 161 או אישור פקיד שומה לאחר 31.3.2017: המועד הקובע ייגזר על פי הכללים הבאים: מועד הגשת בקשות בין התאריכים היום הקובע דוגמא מיום 1 באפריל עד ליום 31 בדצמבר 31.12 בשנה הקודמת יתרת הכספים בחשבונותיו של עמית שהגיש בקשה ביום 1.5.2017, תבחן נכון ליום 31.12.2016. מיום 1 לינואר עד ליום 31 במרץ 31.12 בשנה שקדמה לשנה הקודמת יתרת הכספים בחשבונותיו של עמית שהגיש בקשה ביום 20.2.2018, תבחן נכון ליום 31.12.2016. (אין לראות במידע זה יעוץ או הכוונה במקום יעוץ מקצועי או קריאת החומר המקורי)
מאמרי קרנות פנסיה ותיקות
- תקנון אחיד מבטחים
- רציפות פנסיה תקציבית לצוברת
- תיקון 6 בתקנון האחיד בקרנות הותיקות.
- *אין להסתמך על עדכניות המידע הנ"ל בכל נקודת זמן